غصه نه . شادی

شادي و مهر

اجتماعی ‘اطلاع رسانی به جوانان شادی آفرین و کار آفرین

 

روان شناسي مثبت گرا
غصه؛ چرا؟
خراسان - مورخ شنبه 1390/09/05 شماره انتشار 17991
گفتيم که يکي از دلايل غم پروري گذراندن بيشتر وقت به غصه خوردن است. عامل ديگر، رفتارهاي هيجاني وغيرعقلاني وعدم مديريت هيجانات است.
يکي از راه هاي شاد زيستن، درست وعاقلانه فکرکردن با پرهيز از رفتارهيجاني، احساسي وغيرمنطقي است.
چند روز پيش که به کوهنوردي رفته بوديم، يکي از اعضاي گروه ازهمان آغازآنقدرعصباني بود که علاوه برخراب کردن روز خود، ديگران را نيز ازدست خود به ستوه آورد. مدام با عصبانيت ازفردي شکايت مي کرد که باعث ناراحتي او شده بود. به او گفتم، حيف نيست به جاي استفاده ازاين هواي مطبوع خود را با افکارت شکنجه وآزارمي دهي؟ آيا به نظرت رفتارت با اواشتباه بوده است؟ گفت نه، هدف من خيرخواهي بود . پرسيدم آيا رفتار و شکايت او منطقي است؟ گفت نه. گفتم پس چرا به خاطر تاييد ديگران و رفتار اشتباه آن ها اين قدر ناراحتي؟ افراد با گفتار و رفتار اشتباه خود اطلاعات شخصيت خودشان را مي دهند؟ چرا بايد اشتباه شان ناراحت مان کند درصورتي که مطمئنيم رفتارمان اشتباه نبوده است و اگر اشتباه هم بود مي توان مسئله را حل کرد. آيا اين مسئله کوچک ارزش داشت که اين بارسنگين را تا اين مسير طولاني با خودت حمل کني و خودت را بيمار وافسرده کني؟ گفت نه، واقعا ارزش نداشت، حتي اعتقاد داشت که رفتارش کاملا هيجاني وغيرعقلاني است.
چه عواملي باعث مي شود که خود رابه خاطر اشتباه ديگران عذاب مي دهيم؟
ريشه رفتارها ي منفعلانه عدم اعتماد به نفس، گره ها وحقارت هاي درون است که منجر به مشکلاتي نظير روحيه تاييد طلبي، مانند داستان بالا، مهرطلبي، چشم وهم چشمي و...مي شود، با آگاهي از اين که پشت هر ناراحتي وغم اشتباهي وجود دارد، مي توانيم ريشه آن ها را به کمک مشاور بيابيم و حل کنيم و از زندگي لذت ببريم.
ازخود بپرسيد، چگونه مي توان مسئله را حل کرد؟ و تا حل نشدن مساله دست از کار نکشيد.
تکنيک عملي : درمواجهه بامشکلات کوچک يا بزرگ طول مدت غصه خوردن شما چقدراست؟ يک دقيقه؟ يک ساعت؟ يک روز؟ يک سال؟ يک عمر؟ چقدر؟ ، برخي از افراد براي مساله اي کوچک که نياز به پنج دقيقه فکر وتامل دارد ساعت ها وشايد ماه ها وقت خود را به حرص و جوش وغصه مي گذرانند. براي اطلاع ازميزان ناراحتي هاي خود ومتوقف کردن آن ها، ضمن شناخت احساسات خود ازقبيل خشم، عصبانيت، استرس، نگراني، نااميدي و...سوال هاي زير را از خود بپرسيد:
اين موضوع چقدر باعث ناراحتي من شده است؟
آيا واقعا ارزش اين قدر ناراحتي وغم وغصه را دارد؟
آيا با ناراحتي ونگراني من، حل خواهد شد؟
آيا برخوردم با اين مساله، احساسي وهيجاني است يا عاقلانه ومنطقي؟
آيا در حال غصه خوردن هستم يا حل مسئله؟
اگر ناراحتي شما غيرعقلاني است، آن را متوقف کنيد. اگر مي توانيد حل کنيد وگرنه جلوي فکر واحساس اشتباه رابگيريد و به کار ديگر بپردازيد.
احساسات ما را افکارمان ايجاد مي کند، مي توان هنگام ناراحتي، با به چالش کشيدن وزير سوال بردن افکارخود، بپرسيد چه باورها، افکار، تفسير وبرداشت هاي غلطي باعث احساسات مخرب من شده است، آن ها رابشناسيد و افکار درست ومنطقي را جانشين کنيد. درداستان بالا فکر و باوراشتباهي که باعث ناراحتي شخص شده بود اين بود که همه بايد مرا تاييد کنند
با تفکر و رفتاري عاقلانه و شناخت باورها وا فکار اشتباه مي توان از ناراحتي هاي خود کاست يا هرگز از چيزي يا کسي ناراحت نشد اگر بتوانيم به جاي غصه خوردن با رفتاري غيرهيجاني وعاقلانه مساله را حل کنيم.
چگونه مي توان باورها و افکار اشتباهي که باعث ناراحتي مي شوند را شناخت؟
درشماره هاي آينده به آن ها اشاره خواهيم کرد.
فريبا شکيبا

tozihat

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

+نوشته شده در شنبه 5 آذر 1390برچسب:غصه,نه,شادی,ها,بله,تفکر,مثبت,,ساعت12:49توسط علی پورباقر | |